وبلاگ ادبستان ؛عقیل پورخلیلی

در حق من هرکه خواهد هر چه گوید گو بگوی / من نخواهم داشت دست از دامن دلدار خویش

وبلاگ ادبستان ؛عقیل پورخلیلی

در حق من هرکه خواهد هر چه گوید گو بگوی / من نخواهم داشت دست از دامن دلدار خویش

امید عاشق برای رسیدن به معشوق

* عاشق با امید دیدار دوست است که زندگی می کند و مرگ و ناامیدی را از خود دور می نماید . اگر امید به وصال محبوب نباشد ، زنده بودن عاشق نیز معنا و مفهومی ندارد .

- در شعر زیر از ویس و رامین فخرالدین اسعد گرگانی ، همین مضمون آمده است :

+ اگرچه تلخ باشد فرقت یار
   در او شیرین بود امید دیدار

   خوش است اندوه تنهایی کشیدن
   اگر باشد امید باز دیدن

   مرا تا عشق صبر از دل براندست
   بدین امید جان من بماندست

   نسوزد جان من یکباره در تاب
   که امیدت زند گه گه بر او آب

   گر امّیدم نماند وای جانم
   که بی امّید یک ساعت نمانم

- نظامی نیز در لیلی و مجنون ، بارها این موضوع را از زبان مجنون به لیلی آورده است :

   + روزی که رسی به نزد یارم
   گو بی تو ز دست رفت کارم

   دریاب که گر تو درنیابی
   ناچیز شوم در این خرابی

   گفتی که مترس دستگیرم
   ترسم که در این هوس بمیرم

   روزی آیی که مرده باشم
   مهر تو به خاک برده باشم

   بینایی دیده چون بریزد
   از دادن توتیا چه خیزد

نظرات 3 + ارسال نظر
تندخوانی دوشنبه 25 بهمن 1395 ساعت 14:23 http://testetondkhani.com

خیلی ممنون.

سید مهدی زمانی جمعه 12 شهریور 1395 ساعت 15:34 http://soyesaadat.ir

عشق است سلطان ✋

چاپ و تبلیغات پارت یکشنبه 7 شهریور 1395 ساعت 15:46 http://www.partchap.ir

امید عاشق برای رسیدن به معشوق like..

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد